دستور اردوغان برای ساخت خودروهای برقی ملی در ترکیه – دیجیاتو – شهر فناوری

صنعت خودروسازی ترکیه بسیار فعال است اما به شکل کلی به مونتاژ خودروهای ساخت تویوتا، فیات، رنو و
به نظر می رسد که اگر قرار به تحول خودروسازی ایران باشد، استفاده از شرایط فعلی برای ورود به صنعت ساخت خودروهای برقی می تواند فرصتی تکرار نشدنی باشد، اما متاسفانه انگیزه چندان قدرتمندی برای بهره بردن از چنین شرایط درخشانی در میان شرکت های خودروساز کشورمان دیده نمی شود.

صنایع خودروسازی ترکیه در حال حاضر به تولید خودروهای کشورهای دیگر به ویژه شرکت ‌های آمریکایی و اروپایی مشغول هستند. این صنایع در مجموع امکانات لازم برای تولید خودروی ترکی را نیز دارند.

صادرات صنعت خودروسازی ترکیه به آمریکا در دوره ژانویه-سپتامبر سال 2016 در سطح 480 میلیون و 814 هزار قرار داشت و در دوره مشابه امسال با 101.18 درصد افزایش به 967 میلیون و 282 هزار دلار رسید. بدین ترتیب ترکیه ششمین صادرکننده بزرگ صنعت خودروسازی به ایالات متحده آمریکا بوده است.
به گزارش اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودروسازی اولوداغ بورسای ترکیه، بخش مذکور در 9 ماه سال به 180 کشور و منطقه خودگردان و همچنین 12 منطقه آزاد به ارزش 20 میلیارد و 772 میلیون دلار صادرات انجام داده است.

ترکیه از سال ۱۹۷۱ همزمان با تولید خودروی آنادول در همکاری با شرکت خودروسازی فیات ایتالیا دست به تولید خودروی توفاس زد که مدلی بود نزدیک به مدل فیات ۱۲۴. هنوز هم خودروی فیات در ترکیه تولید می ‌شود، اما نه با نام توفاس.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بر این باور است که هرگاه خودروهای ساخت وطن به بازار عرضه شوند، شهروندان ترکیه آنها را بر دیگر خودروها ترجیح خواهند داد.

صنعت خودروسازی امروزه به شدت به شرکت ‌های تولیدکننده ‌ی قطعات خودرو وابسته است و این امکان به وجود آمده که کشورهای با تجربه کم در تولید خودرو نیز بتوانند با خرید دانش و آگاهی علمی و تجربه کاری دیگران در این عرصه موفق شوند.

آنکارا قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ خودروهای ساخت ترکیه را وارد بازار کند. گروه آنادولو، شرکت ترکی- قطریِ ب ‌ام ‌س، شرکت کیرا کا هلدینگ، گروه ترکسل و شرکت زورلو هلدینگ پنج شرکت بزرگ ترکیه هستند که در نظر گرفته شده اند تا خودروهاى ترکیه را تولید کنند.ترکیه در دهه ۱۹۶۰ خودرو آنادول را با همکاری شرکت خودروسازی فورد به بازار عرضه کرد. خودروهای آنادول را ترکیه طراحی و تولید می ‌کرد و موتور آن را شرکت فورد در اختیار کارخانجات ترکیه قرار می ‌داد.

این خودرو صد در صد برقی بوده و سعی شده تا از برندهای موفق خودرویی در طراحی و ساخت آن الگو برداری شود.

از این خودرو ۷ مدل گوناگون به بازار عرضه شد که در میان آنها مدل ورزشی آنادول اس ‌تی ‌سی ۱۶ بیشتر از دیگر مدل ها مورد استقبال قرار گرفت. در نهایت تولید این خودرو اما در دهه ۱۹۹۰ متوقف شد.

صنعت خودروسازی ترکیه بسیار فعال است اما به شکل کلی به مونتاژ خودروهای ساخت تویوتا، فیات، رنو و …اختصاص دارد، اما حالا سیاستمداران این کشور در صدند تا شرایط صنعت خودروسازی این کشور را در آستانه انقلاب جهانی خودروهای برقی تغییر دهند.

شرکت کالیفرنیایی تسلا که در سال ۲۰۰۳ میلادی تاسیس شد، از شرکت ‌های موفق و پیشرو در عرصه خود به شمار می ‌رود. بازار کشور ترکیه یکی از بزرگترینها در اروپا محسوب میشود و کمپانیهای رنو،هیوندای،هوندا،تویوتا و فیات با احداث سایتهای تولیدی حضوری قدرتمند در آن دارند اما جای یک برند ترک خودروساز همواره در این بازار داغ خالی بوده است.

حال با حمایت و دستور رجب طیب اردوغان یک تشکل جدید از پنج شرکت ترک درشاخه های مختلف تصمیم به طراحی و ساخت اولین‌خودروی ترکیه ای دارند.
اولین نسخه آزمایشی و پیش تولید از این برند ترکیه ای در سال ۲۰۱۹ رونمایی خواهد شد و پیش بینی میشود مدل تولیدی آن در سال ۲۰۲۱ رسما معرفی شود .

image

image

بنظر میرسد حمایت همه جانبه شخص اردوغان میتواند تا حد زیادی از دردسرهای چنین تصمیم بزرگی کم‌نماید، ضمن اینکه صنعت خودروسازی ترکیه از گذشته تا امروز مسیری رو به رشد از هر نظر داشته است و با اعتماد به نفس زیادی قصد دارد تا در دنیای آینده صنعت حمل و نقل نیز به واسطه تولید محصولات برقی نقش آفرینی کند.

image

یکی از نمونه ‌های چنین تجربه موفقی که ترکیه به عنوان الگو مد نظر دارد، تجربه شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا و تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات مورد نیاز ترن ‌های برقی است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *